Põnevaid fakte Vormel-1 ajaloost

Põnevaid fakte Vormel-1 ajaloost
Põnevaid fakte Vormel-1 ajaloost
18.12.2020 13:44

Uskumatutest kiirustest hoolimata on Vormel 1 viimase 80 aastaga arenenud üheks kõige turvalisemaks autospordi alaks, kuid seda läbi mitmete raskuste, uuenduste ja õppetundide.

Kui tänapäeval võivad Vormel 1 autod kihutada peaaegu 375 km/h, siis autospordi algusaastatel ei osatud sellistest mastaapidest isegi mitte unistada. Vaatame lähemalt põnevaid fakte Vormel 1 ajaloost.

Maailma kõige õudsam katastroof autospordis

Esimene Grand Prix toimus juba eelmise sajandi alguses 1906. aastal, kuid esimene MM-etapp leidis aset alles 1950. a Silverstone rajal Inglismaal. Nii mõnigi võidusõiduautos kasutusel olnud tehnika oli pärit II maailmasõjale eelnevast ajast. Nagu Vormel 1 kiirused, on ka selle autospordi tehnika teinud aastate jooksul hüppelise arengu.

Ükskõik, kui tugevalt juhib vastav tiim, siis Vormel 1 saatuse keerdkäigud toovad meieni ettenägematud muutused. Nii juhtus 1955. a, kui Le Mansi ringrajal leidis aset maailma kõige traagilisem õnnetus autospordis. Pierre Levegh juhitud Mercedes paiskus uperpalli ning süttis põlema, tappes 83 pealtvaatajat ja instantselt ka juhi.

Katastroofilisest õnnetusest ei taastunud tol hetkel hooaega juhtinud Mercedes ning tiim tuli uuesti Vormel 1 radadele alles 2010. aastal. Kurva sündmuse tagajärjel muudeti radade disaini nii pealtvaatajate kui ka sõitjate ja tiimide jaoks turvalisemaks.

Kas sa teadsid? 1950. a esimese MM-etapi võitja Giuseppe Farina keskmine kiirus oli 146,98 km/h.

Suuremate muutuste aeg

1958. a oli revolutsiooniline, sest esimest korda võitis MM-i auto, mille mootor oli juhi taga, mitte ees. Hiljem muutus see kõikide tootjate standardiks. 1962. a arendas Lotus esimese monokokk-kerega auto, mis tähendas auto kaalulangust ning sellest tulenevat suuremat kiirust.

60ndate keskpaigas võeti kasutusele 3-liitrised mootorid 1.5-liitriste asemel, mis suurendas veelgi vormelite kiirust. Sõitjad alustasid turvarihmade, korralike kiivrite ja tulekindlate kombinesoonide kasutamist. Hakati tähelepanu pöörama ka autode aerodünaamikale, kui Lotus tutvustas esimest korda “tiibadega“ autot.

Kas sa teadsid? 1960ndatel suri radadel kokku 13 Vormel 1 juhti. Vormelilegend Sir Jackie Stewart nentis, et igal juhil, kes regulaarselt vormelit tol ajal sõitis, oli kaks kolmele tõenäosus õnnetuse tagajärjel surra.

Innovatsioonid jätkuvad järgnevatel dekaadidel

70ndatel valitses uuenduslike ideedega Lotus. Colin Chapman disainis innovaatilise mudeli Lotus 72, mida võib nimetada tänapäeva vormelite eeskujuks. Autol oli madal kiilikujuline esiosa, mootori õhkjahutus ava juhi pea kohal, mitme osaga tagatiib. Lotus 72 hoiab senini rekordit kõige pikemale ajale esimese ja viimase võidu vahel.

Kiired arengud toimusid ka võistluste pealtvaatajate turvalisuse tagamiseks. Näiteks nüüdseks oli tuleohutuse tagamiseks illegaalne kasutada heinapalle kokkupõrgete barrikaadina. Selleks disainiti spetsiaalsed avariibarrikaadid vaatajate ja raja vahele.

Uuendused turvalisuse tagamiseks jätkusid ka järgmisel dekaadil. Tuleohutuse huvides keelati 1984. a sõitjatel tankida kütust võistluse ajal. Kütusepaak disainti auto keskele, et vältida selle süttimist avarii puhul. Aerodünaamika uurimiseks hakati järjest rohkem kasutama digitehnoloogiaid.

 Revolutsioonilise uuenduse tõi vormeliradadele McLaren, mille uus süsinikfiiber kerega auto McLaren MP4 oli esimene omataoline maailmas. Kaheksakümnendatel võistlesid Vormel 1 MM-tiitli nimel maailma parimad sõitjad nagu Nelson Piquet, Niki Lauda, Alain Prost ja Ayrton Senna.

Kas sa teadsid? Vormel 1 mootori eluiga on vähem kui 5 etapisõitu. Mootor on disainitud võimalikult kiiresti parima tulemuse saavutamiseks, mille tagajärjel see ka kulub kiiremini.

Vormelilegendid säravad

1994. a võitis esimest korda MM tiitli paljude jaoks maailma parim sõitja Michael Schumacher. Samal aastal suri aga vormelilegend Ayrton Senna San Marino Grand Prix traagilises avariis. Senna surmale eelnenud päeval oli ka Roland Ratzenbergil igaveseks viimane sõit. Selleks ajaks ei olnud Vormel 1 surmaga lõppenud sõite olnud juba kaksteist aastat, kuid nüüd hakati turvameetmeid nii autode kui ka radade osas veelgi tugevdama.

Kas sa teadsid? Aastal 2019 sooritas Red Bulli tiim Brasiilia Grand Prix-l kiireima rehvivahetuse pit-stopi rekordi, 1.82 sekundit.

Vormel 1 kõrgtehnoloogia tuli ja jäi

Uue milleeniumi algusaastatel valitses radadel Michael Schumacher Ferrariga, kuid tema fenomenaalsetele sõitudele tegi lõpu uus vormelitäht Fernando Alonso. Viimasel aastakümnel jõudis radadele revolutsiooniline hübriidtehnoloogia, millega võidutses Sebastian Vettel ja tema Red Bulli tiim. Alates 2014. a on vaieldamatult parim olnud Mercedese tiim ning nende staarsõitja Lewis Hamilton. Energia taaskasutus on siiani Vormel 1 kõrgtehnoloogia viimane sõna. Ootame põnevusega, mida uut toob meile Vormel 1 tulevik.

Vormel 1 spordiennustused

Lihtsakoeliseid spordiennustusi raha peale tehti vormelis juba 1950ndatel, kuid nüüdseks pakuvad mitmed online kasiinod selleks hoopis põnevamaid võimalusi. Lisaks spordiennustusele on sinu meelelahutuseks valikus ka kuulsad ja armastatud kasiino mängud.

Kas sa teadsid? Lewis Hamiltoni fänn Richard Hopkins võitis spordiennustusega 165 000 £. Hopkins nägi tema annet juba siis, kui Hamilton alles alaealisena kardiga sõitis.

Seotud uudised

Seotud uudised puuduvad

Seotud videod

Seotud videod puuduvad

Vaata lisaks

info@vormel-1.ee | Vormel-1.ee 2021

Teine Maailmasõda | Pistik.net | BMW M3 | LondonTown | SuseLinux | Uusveeb | FirefoxInfo | Emol | Emol Planet | Tihend | Silver | Sporditurg.ee