Mis teeb Monaco F1 Grand Prix nii eriliseks

Mis teeb Monaco F1 Grand Prix nii eriliseks
19.10.2021 14:25

Öeldes "Monaco" seostub enamus inimestele sellega glamuur, kõrged hinnad ning rikkad ja ilusad inimesed. Kindlasti on ka neid, kellele meenuvad esmajärjekorras kasiinod ja hasartmängude mängimise võimalus. Spordisõprade jaoks tähendab Monaco aga igal aastal ühte kõige oodatumat vormel 1 Grand Prix etappi.

Kui kasiinokogemuse saamiseks piisab ka näiteks Kasiino.com lehe kaudu sobiva veebilehe valimisest, siis F1 Monaco Grand Prix erilisusest saab ilmselt tõeliselt aimu ainult võidusõitu kohapeal vaadates. Vaatame lähemalt, mis teeb Monaco Grand Prix eriliseks võrreldes teiste F1 etappidega.

Lühim Grand Prix rada

Vaid 3340 meetri pikkune Monaco Grand Prix on F1 kalendri lühima rajaga. Seda tasakaalustab aga sõidetavate ringide arv, mis on 78 ehk kõige rohkem ringe ühe F1 etapi jooksul.

Vastupidavusvõistlus

Monacol on mitu F1 võistluse väikseima arvu finišeerijate rekordit. 1966. aastal lõpetas vaid neli autot (16 alustanust), samas kui 1996. aastal ületas finišijoone ainult kolm autot (kuigi seitse sõitjat sai lõpptulemuse kirja). 1996. aasta Monaco Grand Prix võitis Olivier Panis, kes startis stardireas 14. kohal ja võttis märgades tingimustes toimunud võistluses oma ainsa vormel 1 etapivõidu.

Kuigi tänapäeva autod on mehaaniliselt palju usaldusväärsemad kui kahekümne või kolmekümne aasta tagused, on ringraja kitsad piirid autode piduritele ja käigukastidele endiselt karmid ning turvaalade puudumine saab igal võistlusel mitmele sõitjale saatuslikuks.

Võidusõit alates 1929. aastast

Monaco Grand Prix toimus esmakordselt 1929. aastal ringrajal, mis ei erine palju tänapäeval kasutatavast. Alles Jackie Stewarti kõva ohutuskampaania tõttu 1960-ndate lõpus ja 1970-ndate alguses tehti ringrajal ohutuse parandamiseks muudatusi ja näiteks lisati Armco barjäärid. Monaco on üks neljast praegusest ringrajast, mis olid osa esimesest maailmameistrivõistluste hooajast 1950. aastal. Teised kolm on Silverstone, Monza ja Spa-Francorchamps.

Neljapäeval toimuv treeningsessioon

Monaco GP-l on aegade algusest peetud esimesed sessioonid neljapäeval ning reedel nauditud vaba päeva. Põhjuseks on olnud soov hoida rada reedel tavaliikluse jaoks vabana. 2022. aastast alates see traditsioon siiski muutub ja Monaco Grand Prix muutub kolmepäevaseks (reede, laupäev, pühapäev) F1 etappiks nii nagu on kõik teised etapid.

Monaco Grand Prix ajalooline tähtsus

Monaco GP on võistlus, mida iga F1 piloot soovib võita koos ehk veel ainult oma koduse võidusõiduga. Kolmekordne maailmameister Nelson Piquet, kes Monacos kunagi ei võitnud, on öelnud, et võit Monacos on väärt kahte võitu mujal. Selle sõidu võitmise keerukus, isegi spordiala parimatele sõitjatele, lisavad sellele vaid võlu.

Mõned mehed on olnud aga Monaco meistrid. Ayrton Senna võitis aeglasel kurvilisel ringil kuus korda, Michael Schumacher ja Graham Hill aga mõlemad viis korda. Senna suur rivaal Alain Prost võttis neli Monaco võitu.

Monacos sõites tunnevad F1 sõitjad tõelist seost ajalooga. Tänapäeva tähed võtavad ringi ringi järel samu kurve nagu sõitjad, keda nad kasvades imetlesid või kellest võib-olla ainult lugesid. Ehkki autod, meeskonnad ja sõitjad vahetuvad pidevalt on Monaco Grand Prix spordiala jaoks kindlalt püsiv ja särav majakas.

Seotud uudised

Seotud uudised puuduvad

Seotud videod

Seotud videod puuduvad

Vaata lisaks

info@vormel-1.ee | Vormel-1.ee 2021

Teine Maailmasõda | Pistik.net | Emol | Emol Planet | Tihend | Silver | Sporditurg.ee